Podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego 28 października wprowadzono do Wieloletniej Prognozy Finansowej zadanie pod nazwą „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 226 – ul. Chopina w Pruszczu Gdańskim”. To strategiczna inwestycja obejmuje lata 2025–2027 i zakłada znaczącą modernizację infrastruktury, w tym budowę nowego wiaduktu nad linią kolejową oraz rzeką Radunią wraz z drogami dojazdowymi.
Cel inwestycji: poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżnych
Stan techniczny drogi wojewódzkiej nr 226 w ciągu ulicy Chopina jest określany jako niezadowalający, co potwierdza Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Droga podlega ciągłej degradacji, a istniejący wiadukt nad linią kolejową i rzeką Radunią ma ograniczoną nośność, co wprowadza utrudnienia w ruchu drogowym. Planowana rozbudowa ma na celu dostosowanie infrastruktury do obowiązujących przepisów, zwiększenie nośności obiektu oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów.
Współpraca finansowa na poziomie regionalnym i lokalnym
Samorząd Województwa Pomorskiego już 11 października zwrócił się do Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański o współfinansowanie projektu. Szacowany koszt inwestycji wynosi 83,1 mln zł i obejmuje roboty drogowe, nadzór inwestorski oraz wykup nieruchomości. Gmina Miejska Pruszcz Gdański zadeklarowała wsparcie finansowe w wysokości 30 mln zł, które zostanie przekazane w formie dotacji celowej. Środki te będą rozłożone na trzy lata:
- 2025 r. – 4,2 mln zł,
- 2026 r. – 16,8 mln zł,
- 2027 r. – 9 mln zł.
Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęła Rada Miasta Pruszcz Gdański 15 listopada. Uchwała precyzuje warunki przekazania funduszy oraz harmonogram realizacji inwestycji.
Korzyści dla mieszkańców i regionu
Modernizacja ul. Chopina nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych, ale także usprawni przepustowość drogi, która stanowi kluczowe połączenie między wschodnią a zachodnią częścią Pruszcza Gdańskiego. Nowoczesny wiadukt oraz zmodernizowana infrastruktura drogowa będą istotnym elementem poprawy płynności ruchu i ułatwią codzienne poruszanie się w tym obszarze.
Dzięki współpracy na szczeblu wojewódzkim i lokalnym ta kluczowa inwestycja zyskała szansę na szybkie i sprawne wdrożenie. Realizacja projektu znacząco wpłynie na rozwój infrastruktury w Pruszczu Gdańskim, podnosząc jakość życia mieszkańców i zwiększając atrakcyjność miasta jako miejsca do zamieszkania i inwestowania.
Głosy krytyczne wobec planowanej rozbudowy ul. Chopina w Pruszczu Gdańskim
Mieszkańcy zwracają uwagę, że w Pruszczu Gdańskim brakuje odpowiednio rozwiniętej sieci dróg alternatywnych, które mogłyby odciążyć ul. Chopina, szczególnie w czasie prowadzenia robót budowlanych. Obecnie ul. Chopina jest kluczową arterią łączącą wschodnią i zachodnią część miasta, a jej zamknięcie lub częściowe ograniczenie przepustowości może sparaliżować ruch w tej części regionu.
„Bez dodatkowych tras, które mogłyby przejąć część ruchu, mieszkańcy będą zmuszeni do korzystania z lokalnych ulic, co spowoduje zwiększone korki na osiedlach i utrudnienia w dojazdach do szkół, pracy czy sklepów” – komentuje jeden z mieszkańców.
Powiększające się korki
Choć inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości drogi, pojawiają się obawy, że rozbudowa może nie sprostać rosnącemu natężeniu ruchu drogowego. Eksperci wskazują, że dynamiczny rozwój Pruszcza Gdańskiego i wzrost liczby mieszkańców oznaczają coraz większe obciążenie istniejącej infrastruktury. Nawet po zakończeniu prac ul. Chopina może nie być wystarczająco wydolna, by obsłużyć wzmożony ruch.
„Rozbudowa ul. Chopina to krok w dobrym kierunku, ale niewystarczający. Miasto potrzebuje kompleksowego planu rozwoju sieci drogowej, obejmującego nowe drogi dojazdowe oraz rozwiązania, takie jak obwodnice czy systemy inteligentnego sterowania ruchem” – podkreśla lokalny urbanista.
Negatywny wpływ na jakość życia podczas budowy
Mieszkańcy obawiają się także, że przez trzy lata trwania budowy ich codzienne życie zostanie znacząco utrudnione. Ograniczenia w ruchu, objazdy oraz zwiększony hałas mogą wpłynąć na komfort życia w okolicy. „Obawiam się, że przez te lata nasze dojazdy do pracy będą koszmarem, a osiedlowe ulice zamienią się w zatłoczone objazdy” – mówi jeden z mieszkańców.
Brak kompleksowego planu rozwoju infrastruktury
Krytycy wskazują również na brak całościowej wizji poprawy infrastruktury w regionie. Modernizacja jednej drogi, choć potrzebna, może nie rozwiązać problemów komunikacyjnych miasta. Według mieszkańców i specjalistów konieczne jest szersze podejście do rozwoju infrastruktury, które uwzględni powstawanie nowych osiedli i rosnącą liczbę użytkowników dróg.
„Rozbudowa ul. Chopina jest krokiem w dobrą stronę, ale jeśli nie zostaną zaplanowane dodatkowe drogi i alternatywne rozwiązania komunikacyjne, problem korków będzie się tylko pogłębiał” – ostrzega ekspert ds. transportu.