A wszystko zaczęło się już ponad pół wieku temu, w roku 1965 kiedy to amsterdamscy hipisi zebrali kilka rowerów (choć miejscowa legenda wspomina o kilkuset), pomalowali je na biało i rozstawili w Amsterdamie, dla mieszkańców miasta, do darmowego użytkowania. Rowery miały służyć każdemu kto nie posiada na własność środka komunikacji a potrzebuje się przemieścić szybciej niż jest tego w stanie dokonać o własnych nogach.
Pomysł nie spodobał się władzom, które zdecydowały się zarekwirować jednoślady, niemniej jednak idea pozostała i obecnie jesteśmy świadkami jest skomercjalizowanej, choć nadal przystępnej, formy.
Obecnie na świecie mamy ponad 100 systemów wypożyczalni rowerów, w 165 krajach. Pomysł rozgościł się również nad Wisłą i kilkanaście miast umożliwiło swoim mieszkańcom korzystanie z samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich. Firm oferujących swoje usługi w tym zakresie jest kilka a sam tylko Nextbike posiada już stacje w blisko dziesięciu miastach w Polsce.
Użytkownicy z reguły opłacają niewielki abonament, wpłacają kaucję i mogę korzystać z darmowych przejazdów, nie przekraczających 20 – 30 minut.
Piszemy o tym ponieważ chcieliśmy przy pomocy tego tekstu zapytać Was o Wasze opinie na temat zapotrzebowania na system wypożyczania roweru miejskiego w Pruszczu Gdańskim.
Mamy coraz więcej ścieżek rowerowych, coraz więcej mieszkańców, tym samym coraz więcej samochodów a miejsc parkingowych w strategicznych punktach miasta nie przybędzie. Pewnie wielu z Was doświadczyło krążenia w kółko w celu zaparkowania samochodu i „załatwienia spraw na mieście”. Wydaje nam się, że opisywany powyżej system miałby prawo bytu w grodzie nad Radunią. Jako wstęp potraktujmy nasz projekt stojaków na rowery, który spotkał się z pełną aprobatą mieszkańców i został zrealizowany z ramach budżetu obywatelskiego.
Sprawą do dyskusji pozostaje umiejscowienie stacji tak by system faktycznie zadziałał i przyciągnął grono użytkowników. Z chęcią wysłuchamy Waszych pomysłów w komentarzach.
Skądinąd wiemy, ze miasto rozważa wprowadzenie tegoż też rozwiązania, więc chcielibyśmy z Waszą pomocą podpowiedzieć włodarzom jak taki system wprowadzić by działał skutecznie. Może korzystaliście z wypożyczalni w innych miastach i macie swoje przemyślenia na temat tego co się sprawdza a co nie. Gdzie powinny pojawić się stacje? Ile takich stacji potrzebujemy i w jakich odległościach? Czy system ma prawo bytu w tak małej miejscowości – zostalibyście abonentami?
Warto nadmienić, iż podobny system był testowany w Sopocie i cały czas rozważa się jego implementacje w Gdańsku. Problemem okazała się jednak kradzież jednośladów i brak odpowiedniej ilości ścieżek.
Nie wiemy czy osoby odpowiedzialne za ewentualne wprowadzenie systemu w Pruszczu zadadzą mieszkańcom podobne pytania jak te sformułowane przez nas . Może więc po prostu wyrwijmy się do odpowiedzi.
[Jakub Bąk]
Pomysł dobry, ale…oczekując konkretnej odpowiedzi należy podać trochę więcej konkretnych informacji; jakiej wysokości byłby ten abonament tudzież ta kaucja, gdzie by się to uiszczało i jak długo cała ta operacja miałaby trwać? Cała idea ma sens jeśli robi się to na miejscu, od ręki i za niewielkie pieniądze.