Na dawnym rynku (Am Markt), w samym centrum Pruszcza Gdańskiego, od 80 lat stoi niewielka, przedwojenna stacja benzynowa. Należący do prywatnego właściciela, modernistyczny budyneczek popada w ruinę, mimo że jest unikatowym obiektem o charakterze zabytkowym.

Z kilkudziesięciu stacji i punktów tankowania pojazdów, działających przed wojną na terenie Gdańska i Sopotu, do dziś w trójmieście i najbliższych okolicach, w niezniszczonej i nieprzekształconej formie pozostały tylko dwie: dawna stacja i warsztaty przy ulicy Grunwaldzkiej 22 w Gdańsku, w której działał do niedawna lokal „Stacja Deluxe” oraz obiekt przy ulicy Grunwaldzkiej 21A w Pruszczu Gdańskim (dawniej Danziger Str. 21).

Stacja znajdująca się przy ul. Grunwaldzkiej 22 w Gdańsku została wykupiona przez dewelopera i ma w najbliższym czasie przejść całkowitą przebudową. To oznacza, że już wkrótce jedyną nie przekształconą stacją z okresu przedwojennego, będzie obiekt z Pruszcza Gdańskiego. Stacja od 2013 roku znajduje się  w gminnej ewidencji zabytków Miasta Pruszcz Gdański. Z przedwojennych ogłoszeń prasowych wynika, że już w 1928 roku w Pruszczu Gdańskim działała stacja benzynowa. Budynek przy  dawnym rynku powstał nie później niż pod koniec lat trzydziestych, o czym może świadczyć znajdujący się na fotografii samochód marki Opel, produkowany od 1936 roku.
Obiekt zachował się w niezmienionej formie, poza stolarką i szczegółami elewacji jego bryła nie została przekształcona. Zachował się także oryginalny podjazd i wyjazd ze stacji. Obiekt jest wyeksponowany w centralnym punkcie rewitalizowanej przestrzeni Pruszcza Gdańskiego. Dobry stan techniczny utrzymywali jeszcze kilka lat temu dzierżawcy prowadzący tu małą gastronomię. Obecnie, pozostawiony bez opieki, popada w ruinę. Z północnej strony poważnie nadwyrężony i uszkodzony jest dach. Powoli zaciekają ściany. W coraz gorszej kondycji jest także stacyjny podcień.

Dawną stacją zainteresowała się grupa lokalnych historyków i pasjonatów motoryzacji, którzy dążą do przywrócenia budynkowi dawnego blasku. Jest to daleka i żmudna droga, ponieważ znajduje się on w prywatnych rękach, dlatego więcej zależy od dobrej woli właściciela niż władz samorządowych. Celem podjętych działań jest wpisanie budynku do rejestru zabytków województwa pomorskiego oraz zwrócenie uwagi na konieczność remontu tak ważnego dla historii miasta oraz motoryzacji obiektu.